عرب اوروبا السويد
انت غير مسجل فى المنتدى نرحب بك بيننا
عرب اوروبا السويد
انت غير مسجل فى المنتدى نرحب بك بيننا
عرب اوروبا السويد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

عرب اوروبا السويد

يحدث التعارف بين عرب اوروبا ويسهم فى تسهيل التواصل بين العرب فى الغرب والعرب فى الشرق
 
الرئيسيةدخولPalestinska folkets förening och Ship to Gaza Emptyأحدث الصورالتسجيل

 

 Palestinska folkets förening och Ship to Gaza

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
maria90




عدد المساهمات : 10
تاريخ التسجيل : 27/12/2009

Palestinska folkets förening och Ship to Gaza Empty
مُساهمةموضوع: Palestinska folkets förening och Ship to Gaza   Palestinska folkets förening och Ship to Gaza Emptyالأحد نوفمبر 25, 2012 12:36 am

Palestinska folkets förening och Ship to Gaza i samverkan med ABF anordnade idag en manifestation på Stora torget i Uppsala för att hedra de döda i Gazakriget. Anna-Karin Hammar, progressiv teolog i Svenska kyrkan, talade på manifestationen om behovet av en rättvis fred.

”Fredens träd har rättvisan som rötter”, sa hon. Hon berättade också om kyrkomötets beslut i onsdags. Svenska kyrkan ska kräva ett slut på den israeliska ockupationen av Västbanken, Östra Jerusalem och Gaza och församlingarna bör bojkotta företag och produkter från israeliska bosättningar på ockuperade palestinska områden, stödja de krafter i Gaza som arbetar för demokrati och kräva att israeliska blockaden av Gazaremsan hävs. Kyrkan ska också verka för ett fullvärdigt FN-medlemskap för Palestina.

Jag minns att jag träffade Anna-Karin Hammar på en konferens för några år sen, minns inte exakt när, och hon tipsade mig om den sudanesiske, muslimske tänkaren Mahmoud Mohammed Taha. Han avrättades, anklagad för kätteri, i januari 1985. Jag har hunnit läsa delar av hans verk och funnit en spännande syntes mellan sufism och progressiv politik. Jag ska försöka skriva något om hans islamtolkning vad det lider.

Ayed Ahmed, svenskpalestinier som sitter i styrelsen för Palestinska folkets förening, ställde upp på en kort intervju om hur det senaste Gazakriget påverkar Syrien. Ayed sade att ingen av kungadiktaturerna som stödjer rebellerna i Syrien gjorde någonting för att hjälpa palestinierna. Det visar att deras agerande i Syrien bara handlar om att åstadkomma regimskifte för USA:s räkning. De struntar i människoliv.

Jag frågade också om hur han ser på egyptiernas protester mot det Muslimska brödraskapet. ”Morsi är en ny diktator”, sa Ayed. ”Han är värre än Mubarak eftersom han anser att Gud är på hans sida. Han är en fanatiker.”
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
Palestinska folkets förening och Ship to Gaza
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» Minnesanteckningar från Ship to Gaza Uppsala
» Ship to Gaza i Uppsala lördag 30 januari
» Ship to Gaza i Uppsala lördag 30 januare
» Rapport Ship to Gaza lördag 16 januari 2010
» vid stöd " ship to Gaza" här

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
عرب اوروبا السويد :: انشطة الجالية-
انتقل الى: